Terugblik op 20 jaar ATHENA cohort Lees online | Afmelden
HIV Monitoring
'ATHENA is geboren vanuit de noodzaak om de zorg voor mensen die leven met hiv te optimaliseren.’
- Sima Zaheri, Stichting HIV Monitoring

20 jaar ATHENA cohort
Het ATHENA cohort bestaat 20 jaar. In twee decennia heeft ATHENA ontwikkelingen doorgemaakt die grote gevolgen hebben gehad voor alle betrokkenen, zoals mensen die leven met hiv, hiv-behandelaren, hiv-verpleegkundigen en medewerkers van Stichting HIV Monitoring (SHM), welke het cohort beheert. Een terugblik met een aantal betrokken van toen en nu.

ATHENA cohort profiel in BMJ Open

Onlangs heeft BMJ Open een profiel van het ATHENA cohort gepubliceerd. Dit open-access profiel geeft een uitgebreide beschrijving van de populatie die in het ATHENA cohort wordt gevolgd, het aanmeldingsproces en de gegevensverzameling door SHM. Daarnaast is in de publicatie een overzicht te lezen van de belangrijkste bevindingen die zijn voortgebracht door ATHENA sinds de start in 1998.
Download pdf

De hiv-epidemie in Nederland: HIV Monitoring Report 2018

De laatste cijfers over de hiv-epidemie in Nederland zijn nu te vinden in het HIV Monitoring Report 2018, die u in zijn geheel of per hoofdstuk kunt down loaden op onze website (www.hiv-monitoring.nl).

Daarnaast kunt u alle figuren uit het rapport downloaden in de vorm van een PowerPoint presentatie,
evenals de samenvatting, die zowel het Nederlands als in het Engels is verschenen.

Lees het Monitoring Report

Trainingsdag voor dataverzamelaars
Op 11 oktober 2018 vond de eerste terugkomdag voor onze dataverzamelaars na livegang van het nieuwe data-invoersysteem DataCapTree, plaats.
ATHENA data op HIV Drug Therapy congres
Van 28 t/m 31 oktober werd in Glasgow (VK) het HIV Drug Therapy congres gehouden. Er waren twee presentaties waar SHM bij betrokken was.

Download onze factsheet 2018
 .pdf  |    527 kB
De factsheet geeft een overzicht van de laatste cijfers en figuren over de hiv-epidemie in Nederland.

U kunt ons een e-mail sturen om exemplaren van de factsheet te bestellen.
Download factsheet

NCHIV 2019: woensdag 13 november 2019

De volgende editie van de Netherlands Conference on HIV Pathogenesis, Epidemiology, Prevention and Treatment vindt plaats op 13 november 2019 in het Koninklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam.

We zijn zeer verheugd om aan te kondigen dat dr. Anthony Fauci, directeur van de US National Institue of Allergy and Infectious Diseases, onze keynote spreker zal zijn.

Meld u aan voor de NCHIV Nieuwsbrief om op de hoogte te blijven over het programma en registratie.

Risico op non-Hodgkinlymfoom in volwassenen met hiv
Onder ruim 210.000 mensen met hiv in vijf continenten is er nagenoeg geen verschil in het risico op non-Hodgkinlymfoom (NHL) wanneer rekening gehouden wordt met demografische kenmerken en immuunstatus. Alleen homomannen en Zuid-Afrikaanse vrouwen hebben een hoger risico op NHL dan andere groepen.
Rohner E, Bütikofer L, Schmidlin K et al. AIDS-defining Cancer Project Working Group of IeDEA, COHERE in EuroCoord. AIDS 2018 Sep 17.

Trends in hiv-diagnoses onder mannen die seks hebben met mannen tussen 2000-2014
In zes westerse landen waaronder Nederland was er tot 2008 een stijging in het jaarlijks aantal hiv-diagnoses bij mannen die seks hebben met mannen. Daarna daalde het aantal diagnoses of bleef gelijk. In alle 13 landen in de studie was er een toename in het aandeel diagnoses onder jongeren.
Chapin-Bardales J, Schmidt AJ, Guy RJ, et al. Ann Epidemiol 2018.

Association between antiretroviral therapy and hypertension
Er zijn aanwijzingen dat antiretrovirale therapie het risico op hypertensie verhoogt. DAD laat zien dat deze verhoging gering is en alleen gezien wordt bij nevirapine en indinavir. Richtlijnen voor screening en preventie van hypertensie in de algemene bevolking zijn dan ook voldoende bij mensen met hiv.
Hatleberg CI, Ryom L, d'Arminio Monforte A, et al. Data Collection on Adverse Events of Anti-HIV Drugs (D:A:D) Study Group. HIV Med 2018 Oct;19(9):605-618.

Met dank aan: Birgit van Benthem, Dorinda Bergsma, Pieter Brockx, Catriona Ester, Anne de Jong, Nienke Langebeek, Bruno Ledergerber, Ard van Sighem, Brid Peeck, Peter Reiss, Yolanda Ruijs-Tiggelman, Lia Veenenberg-Benschop, Yunka de Waart, Ferdinand Wit, Frank de Wolf, Sima Zaheri.
Stichting HIV Monitoring
Meibergdreef 9
1105 AZ Amsterdam
hiv.monitoring@amc.uva.nl
Afmelden
Copyright © 2018 Stichting HIV Monitoring, All rights reserved.