SHM verzamelt informatie over PrEP-gebruik Lees online | Afmelden
Lente 2019
HIV Monitoring
SHM verzamelt informatie over PrEP-gebruik

Waarom willen we informatie verzamelen over PrEP-gebruik bij mensen met hiv die nieuw in zorg komen en wat moet er gebeuren om SHM in staat te stellen deze informatie te verzamelen in hiv-behandelcentra?

We spraken met hiv-behandelaar en SHM onderzoeker, Ferdinand Wit, om meer te weten te komen.

Ontmoet Anders Boyd, onze nieuwe researcher
Met een brede internationale achtergrond en een sterke focus op modelleren, brengt Anders Boyd nieuwe expertise in ons onderzoeksteam. Lees verder om meer te weten te komen over Anders en zijn plannen voor zijn werk bij SHM.

Spotlight op onderzoek van Stichting HIV Monitoring
Hoewel het risico op VTE verhoogd is bij mensen met hiv, bij degenen met een genormaliseerde immuunstatus ligt het risico dichter bij die van algemene bevolking, melden Nederlandse onderzoekers in de Lancet-HIV.

Afb: The Lancet HIV, Vol 6, Issue 3, Cover page, © Elsevier 2019

NCHIV abstract indienen en registreren vanaf 6 mei as.
De NCHIV organisatiecommissie nodigt je uit voor een nieuwe editie van NCHIV op 13 november in het KIT in Amsterdam.

Het voorlopige programma bevat gesprekken door een aantal vooraanstaande experts op het gebied van hiv-onderzoek, waaronder een keynote lecture door dr. Anthony Fauci van de NIH/ NIAID.

ATHENA gegevens van
SHM op CROI 2019
Gegevens van ons ATHENA-cohort hebben bijgedragen aan vijf posters op CROI 2019 over onderwerpen als kinderen met hiv, integraseremmers, comorbiditeiten en cognitieve stoornissen.

Klik op de 'lees meer' knop voor een lijst met titels en auteurs van de posters.

Recente Publicaties
Progression of liver fibrosis following acute hepatitis C virus infection in HIV-positive MSM
Bij 313 MSM met hepatitis C is gekeken naar FIB-4, een niet-invasieve maat voor leverfibrose. Tijdens de acute fase was FIB-4 tijdelijk verhoogd. Drieënhalf jaar later hadden slechts 8 mannen aanwijzingen voor ernstige leverfibrose (FIB-4 ≥3,45), terwijl bij ruim drie kwart leverfibrose uitgesloten kon worden (FIB-4 <1,45).
» AIDS 2019 Apr 1;33(5):833-844. doi: 10.1097/QAD.0000000000002138

Determinants of restoration of CD4 and CD8 cell counts and their ratio in HIV-1-positive individuals with sustained virological suppression on antiretroviral therapy
Wanneer combinatietherapie gestart wordt bij CD4-celaantallen boven 500 cellen/mm3, is de kans groot dat CD4-aantallen normale niveaus bereiken. CD8-aantallen blijven echter verhoogd in vergelijking met mensen zonder hiv, waardoor de CD4-CD8-ratio lager uitkomt. Onduidelijk is nog wat de klinische gevolgen hiervan zijn.
» J Acquir Immune Defic Syndr. 2019 Mar 1;80(3):292-300. doi: 10.1097/QAI.0000000000001913

Cost-effectiveness of increased HIV testing among men who have sex with men in the Netherlands
Ongeveer 20 procent van mannen die seks hebben met mannen en zich op hiv laten testen bij soa-poli’s, doet dit elke 6 maanden. Meer testen kan een groot aantal hiv-infecties voorkomen. Dit is echter alleen kosteneffectief wanneer er meer getest wordt onder mannen met een verhoogd risico op hiv.
» AIDS 2019 Mar 15. doi: 10.1097/QAD.000000000000219

SHM
Meibergdreef 9
1105 AZ Amsterdam
hiv.monitoring@amc.uva.nl

Met dank aan
Jaime Borjas-Howard, Anders Boyd, Catriona Ester, Brid Peeck, Peter Reiss, Casper Rokx, Ard van Sighem, Yunka de Waart, Ferdinand Wit
Afmelden
Copyright © 2019 Stichting HIV Monitoring, All rights reserved.